Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

28 juni 2009

Oeniga

Maken som sköter målningen av huset tycker inte alls
att det är fräckt med underbar kaprifoldoft på altanen.

28 kommentarer:

Synnøve. sa...

Hejsan denna vackra sommarsöndag.
Den sista i juni. Vad fort tiden går.
Så maken gillar inte kaprifoldoften på altanen....
Vad är han för en?

Du har inte köpt likadana skor ju, det är ju olika färg på dom.

Nu ska jag njuta mitt morgonkaffe på verandan.
Kramen Synne.

Spessartin sa...

Nej! Inte ta bort kaprifolen tycker jag!

Bibban sa...

Nej men nu får vi ta den där maken i hampan....kaprifol på altanen, det kan ju inte bli bättre :o)
hehehe Kram Bibban

Hannele på Hisingen sa...

Synne, klart att maken gillar kaprifoldoft, men han kan ju inte måla, om den växer i vägen ;)
Ha en fin morgonstund, kram.

Spessartin, det får nog bli så, när han oljar altanen,
men den växer kaprifolen växer nog igen.

Bibban, män är så praktiskt lagda ;)

AnnA sa...

God morgon Hannele!
En tröst är att jag tror att kaprifolen nog kommer tillbaka igen.
Tyvärr fick vi förpassa en underbart doftande kaprifol till "skogen"(gränsar till vår tomt)men den växer på där nu.
Ha en trevlig söndag!
Hälsn
AnnA

Hannele på Hisingen sa...

AnnA, precis, kaprifolen växer nog igen, men den blommar inte lika mycket och lika vackert varje år. Ha en fin söndag i värmen.

Anette sa...

Åh jag vill ha kaprifol...... Kan man inte få ett skott skickad i en påse ???? hihihi
Har ingen kaprifol men vill ha, så snälla låt den växa..

kramar @nette

Hannele på Hisingen sa...

@nette, jag är väldigt rädd om den vilda kaprifolen, den doftar så fint, vi har den på flera ställen, men mysigt att känna doften även när man fikar på kökstrappan, kram.

Inger sa...

Besvärlig make, men, han vill måla!
Kanon! Ha en bra dag.

Gunilla sa...

Måste han måla just där just nu? (Vi har också den sortens diskussioner...)

Hannele på Hisingen sa...

Inger, visst är det besvärligt
när han vill underhålla huset ;)
Ha en fin dag i solen.

Gunilla, klart att han kan börja i andra änden och låta kaprifolen blomma färdigt. Så kommer det nog att bli.

Tant Grön sa...

men hallå där, är han inte bara färgblind, saknar han luktsinne också? Kaprifol har definitivt en mer attraktiv doft än målarfärg.
Kompromissförslag: måla när blomningen är över... För övrigt bör man ta vara på män som vill måla.

Mia sa...

Och här gör en annan allt hon kan för att få kaprifolen att klättra upp just vid altanen. :)

Nina sa...

Förstår er båda. Den diskussionen hade jag med mitt ex också.

Det blev ingen växt... och inget målat... hm.

Hannele på Hisingen sa...

Tant Grön, eller hur, bra med män som underhåller huset ;) Målningen får nog bli efter blomningen.

Mia, målar ni aldrig huset? Eller altanen?

Nia, vi ska nog fixa detta. Maken får nog måla, och jag kanske kan vänta tills kaprifolen växer igen. Nästa år ;)

Västanvind sa...

Det är samma här med att kaprifolen letar sig in bland spjälorna i staketet. Jag drar ut dom igen från utsidan och när man skall måla kan man bara fälla fram busken en bit.
Duktig make som målar :)och fin kaprifol.
Eivor

Monica sa...

He he, det där ser bekant ut! Men i mitt fall är det kirskål... :( Men jag gör i alla fall som jag vill med den!

Jaska sa...

Jag måste ge stöd åt maken din! Sandaler är lika, färgen liksom inte räknas och kaprifolen är inte bra i springorna på altanen. Ha den utanför, doften känns ändå. Ha det skönt i värmen.

Ingrid E sa...

Undrar också över din drömprins som är både färgblind o utan luktsinne! Du får väl hjälpa honom med att binda upp Kaprifolen så att den inte är i vägen för honom. Underbart med den doften.

Hannele på Hisingen sa...

Eivor, så är det kanske, jag klipper gärna efter blomningen, men nu är det fint några veckor.

Monica, men kirskål doftar väl inte gott ;)

Jaska, jag förstod att du skulle ge ditt manliga stöd,
klart att ni män måste hålla i hop ;)

Ingrid E, vi har ju doften ganska nära ändå, utanför altanen. Jag får ge efter och försöka få maken att måla lite senare..

Znogge sa...

Så synd för vad är väl mera väldoftande än en äkta kaprifol!

Stina sa...

Härligt med kaprifolen. Duktig gubbe du har som orkar måla i värmen.;-) kramis

annette sa...

Maken får anpassa målningen till kaprifolen;)

Kramen //annette

lastbilstanten sa...

Kaprifol är en "seg" växt. Det går att klippa ner den rejält och den kommer igen ändå. Har sett prov på det hos bekanta på västkusten (äkta kaprifol). Jag har också kaprifol här hemma och har friserat den ganska hårdhänt. Den kommer igen. Behöver inte ens vattna!!!

Helga - precious sa...

Helfräckt ;) Han får väl maka lite på den när han ska till att måla...

Hannele på Hisingen sa...

Znogge, som tur är, har vi mer kaprifol.

Stina, en tålig man jag har :)
Lika bra att han tvättar fönstren också.

Annette, det får nog dröja efter blomningen, kram.

Lastbilstanten, sant, men inte ens sega växter vill jag klippa hur mycket som helst, för då får man vänta länge på blomningen.

Helga, det blir nog en liten kompromiss.

Nea sa...

"Mannen sa att taket läcker och behöver läggas om"......"Jag skiter i taket för jag vill ha vackra omklädda möbler"....berättade en kund som ville lägga pengarna på vackra saker i hemmet att vila ögonen på....
Manligt / Kvinnligt /Nea

Det går att stamma upp kaprifol. Blir jättefin.

Hannele på Hisingen sa...

Nea, hahha, det var ju korkat :)
Vackra saker under läckande tak..
Jag har ett kaprifolprojekt på ett annat ställe.