Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

19 mars 2007

Present till Mona Sahlin

Vad önskar sej en kvinnlig partiledare?
Det kan väl aldrig vara fel med en kvinna, även om hon gillar Toblerone.
Även om jag inte har röstat på dej, Mona, önskar jag dej lycka till.
Nymans Garden has a lot of fun topiary.
Idegran, Taxus baccata, är lätt att forma, även till Toblerone.
Focus point, så enkelt och vackert,
borde inte vara svårt att förverkliga i sin egen trädgård.
Yew. Topiary av idegran, jag är 160 cm hög.

24 kommentarer:

Anonym sa...

Vilka härliga utflykter! Men vart är kannan?
Ha en bra dag! / Carpe diem

Sisah sa...

Das Toblerone-Topiary gefällt mir!

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Vad läckert det skulle vara att ha en tobleroneklippt häck hemma! Men det skulle ta evigheter att få något sånt att växa här uppe i norr...

Anonym sa...

Marie, jag lovar att bilderna är mina, även utan kanna ;)

Sisah, ich liebe diese Toblerone auch.

Karin, av GRAN är det nog inga problem där uppe, gäller att välja rätt sort på rätt plats.

Anonym sa...

Gud va rolig du är! Vilka cool häckar också, det är ju verkligen Toblerone! :)

Jag önskar ockås Sahlin lycka till :)

Ha en bra dag idag!

Ingrid E sa...

I vår glada ungdom var Mona och jag på gemensam afrikaresa. Visst är hon trevlig men allt för mycket socialdemokrat för mig. Den Mona som jag känner kommer inte att vilja samarbeta för ett bättre Sverige. Partiet (s) kommer alltid först.

Anonym sa...

art[e]fact, visst är häcken häftig :)

Ingrid E, kul ändå få fler kvinnor i politiken.

quu sa...

Todella kiva luekellä näitä sinun matkaraporttejasi :) Näistä saa kivoja ideoita myös omaan pihaan.

Harmi, etten täydellisesti ymmärrä kaikkia sanoja, mutta kuvat kertoo kuitenkin oman tarinansa.

Anonym sa...

quu, kiva kun täällä piipahdit, tule uudestaankin.
Jos ei ymmärrä, niin aina voi kysyä.

Anonym sa...

http://cleopethra.blogg.se/1174397427_gummistol.html#comment

;-)

Anonym sa...

Cleo, tack för tipset, helt underbar fräck trädgårdsstol (?)
som inte grannen har ;)

Anonym sa...

Tittar på dina bilder och funderar över hur många ställen du varit på egentligen...det måsta verkligen vara ett stort intresse hos dej, detta med trädgårdar. Läser oxå och känner igen mig i känslan denna årstid, där det ena dagen finns hopp om vår o sommar, medans den andra bjuder på isande vindar o snö och man tror att allt hopp är ute. Ja, ja, tålamod...måste man ha. Men, i dag såg jag faktiskt årets första humla. De du! Anna

Yolanda Elizabet Heuzen sa...

Lovely topiary! I have some too in my garden but not too much as it can be a bit overpowering as you have shown with your last picture! ;-)

Anonym sa...

Anna, trädgård är ett stort intresse för mej; jag gör trädgårdsresor, läser trädgårdsböcker, tittar på trädgårdsfilmer, går på trädgårdsmöten...
Och så älskar jag alla årstider!

Yolanda Elizabet, I have topiary too in my garden, I love it ;)

Anonym sa...

Vilka härliga formklippta "bilder""" ska absolut be min kompis som är "tokig" i formklippning titta in/åsa

Anonym sa...

Nu visar du fler härliga bilder på formklippning. En kollega frågade om man kan formklippa i fyrkant, ja, du kan klippa i vilken form du vill svarade jag, får nog tipsa henne om din blogg =)

Kattfot sa...

Kanske ska önska mig en toblerone av sambon när det är dags att skicka ut honom på häckklippning :-D

Anonym sa...

Hannele, tobleronehumor, du är då för rolig!!

MariaJ sa...

Sulla hauskaa sanomaa täällä...Meillä valittiin juuri eduskuntaan taas enemmän naisia kuin viime vuonna ja eläkeläisiä. Eläkeläisten asiat täällä onkin ajettu tosi huonoon jamaan monella.
Vau, ystävä Englannissa. Onko lähtöisin Ruotsista? Minä lennän pääsiäisenä Budapestiin ja elokuussa Gardajärvelle ja piipahdamme Venetsiassa. Kyllä jaksaa nää räntäsateetkin kun on mitä odottaa. (Vaikka Italiassa on vähän liian kuuma elokuussa)

Mountain Mama sa...

These are beautifully done. It must be a tremendous amount of upkeep. Thank you for showing them.

Karin sa...

Haha vilka former! Visst är det bra med fler kvinnor i politiken, oavsett partitillhörighet...

Anonym sa...

Åsa, den kompisen skulle jag gärna vilja träffa ;)

Lotta, du har helt rätt, du kan klippa i vilken form du vill. Jag har ännu inte kommit på någon buske, som inte går att forma.

Kattfot, det tycker jag absolut du ska önska dej.
Jag har klippt "fönster" i min tråkiga ligusterhäck.

Purple, det finns en trädgård för alla smaker ;)

MariaJ, en tiedä, mitä te Suomessa olette kuulleet tuosta Toblerone jutusta, kun Mona tuhlaili rahoja?
Ihan samanikäinen englantilainen ystävä, pidetty yhteyttä 30 vuotta. Budabesti ja Venetsia kuulostaa ihanilta, ei mulle tuttua paikkaa.

Mountain Mama, I think upkeeping is only funny ;)

Karin A, mäktigt och roligt att se.
Vi behöver fler kvinnor överallt.

Anonym sa...

Focus Point gillade jag. Och fascinerades över hur "figurklippta" de andra buskarna var.

Anonym sa...

Nina, visst är det helt underbart med den där lite ordnade lummigheten, lite som en grotta, där man kan ställa (eller plantera?) något intressant. Man kan utveckla det helt efter egen smak.