
Vaffö måste man plocka isär halva bilen för att byta lampa? Har man ny bil, måste man gå till verkstan, och de får också svettas, inte gratis. Ännu värre, om det är något annat fel. Biltillverkare är bara intresserade av att plocka ihop bilen på banan, men inte använda den ute på vägarna. Det är inte hälsosamt att köra med trasiga strålkastare i höstmörker.
Just precis det där, har jag också tänkt på flera gånger. Men verkstäderna tjänar pengar...
SvaraRaderaVerkstäderna är inte glada åt det heller, de vill också ha bilar, som är lätta att jobba med... De vill inte plocka isär bilden för varje lite sak.
SvaraRaderaja, det där kan man verkligen fundera över, precis som Du säger så vill inte verkstäderna ha det så här, men vem kan då godkänna att konstuktöterna ritar sådan bilar?
SvaraRaderaHar dom ingen chef?
Kramen //annette
har ingen bil... men jag har en cykel och den har inget lyse för lyset var det någon som snodde *muttrar*
SvaraRaderaköper nytt nästa gång jag kommer ihåg.
Håller med, men det jävligaste är att de är så dyra. När jag skulle byta halvljuslampa på min bil, fick jag en "billigt" för endast 800 kr. Rena fyndet! En original VW kostar det dubbla... då blir man faktiskt vettskrämd!
SvaraRaderaH7 tror jag heter glödlampan du visar, den gick sönder varje quartal typ...och så klart på vänster sidan där den sitter 2 cm bakom batteriet, ingen chans att ta ut den själv utan brutna fingrar (inte bara naglar...dem skulle jag bjuda på) Mitt svar blev att köpa Audi i stället
SvaraRaderaDär finns samma hallogen glödlampa men lite mera plats att komma åt den.
Och konstigt nog...den gick inte sönder en ändaste gång..hittills vill säga.
Det är märkligt... Men är man lika händig som mig så betalar jag gärna :-D
SvaraRaderaHar en utmaning till dig: 6 konstiga saker
Detta ska man ha med på bloggen:
-Nämn reglerna
-Berätta sex konstiga saker om dig själv
-Skicka vidare till tre personer
-Lägg en kommentar på personernas bloggar så de vet att de har blivit taggade.
Annette, konstruktörerna gör så konstiga saker, inget samarbete alls; en Volvo-motor innehåller tydligen 160 OLIKA sorters skruvar... Vad kostar det att hantera sånt? varför protesterar inte manliga bilägare?
SvaraRaderaSus, visst är det ledsamt. Maken plockar alltid bort cykelljusen, nu har han en ny bak, som är fastskruvad.
Spessartin, det var det värsta, tänk att man ska behöva acceptera sånt. De som konstruerar bilar, lever inte i verkligheten.
Petra, sonen har fått sköta lampbyten, det funkar fortfarande på gamla Volvon, men nya bilar är omöjliga för en lekman.
SvaraRaderaÅsa L, men Spessartin fick betala 800 kr och det var tydligen billigt. Jag ska fundera på konstigheter ;)
Jag som inte har körkort skall vara tyst - har aldrig bytt en lampa i bilen.
SvaraRaderaSäger bara - HEJ till dig Hannele!
mvh, Anja
Vi skulle byta lampa på vår SAAB 95. Det skulle vara jättelätt (om man kom åt den vilekt jag ändå gjorde med mina små händer) ... Men den satt som berget så det fick verkstan i alla fall.
SvaraRaderaAnja, har du ingen lampa på cykeln heller ;)
SvaraRaderaAnki, urdumt, så ska det ju inte vara, verkstäder jobbar inte gratis och de har lång kötid.
Nej, milda makter vad jag är trött på dessa lampbyten. Det är t o m så att verkstadskillarna bleknar när jag ber om hjälp med att byta halvljus på min Peugeot. Pilligt och trixigt och dessutom svårt att få ljuset att hamna i rätt riktning.
SvaraRaderaVerkligen sämsta möjliga betyg i användarvänlighet!
/Monica
Monica, precis, visst är det helt galet, när även verkstäderna tycker det är svårt och jobbigt. Varför gör inte billtillverkarna något vettigt?
SvaraRaderaDet är nästan en prestation att lyckas krångla till nåt som borde vara enkelt så till den milda grad, jag tror jag skall fråga nästa gång jag är på Saab varför dom gör så. Kan ju vara intressant att höra ett förmodligen urfånigt svar...
SvaraRaderaMonica, skulle vara intressant att höra, hur dom motiverar, för även biltillverkare måste byta lampa ibland.
SvaraRaderaJa, visst! Själv klarar jag i princip bara att fylla på med spolarvätska (och tanka). Min man har bytt till vinter/sommardäck några gånger - men sedan domkraften knäcktes har han inte vågat. Bilen höll men fick sig en rejäl smäll när den föll i marken.
SvaraRadera/Monica
Monica, det låter ju farligt med trasig domkraft, man kan ju lämna in bilen för däckbyte, skruvarna är ofta hårt dragna. Sönerna har skött däckbyte de senaste decenniet.
SvaraRaderaHelt vansinnigt. Vi har lyckats byta på vår bil, men det är nog så knepigt att komma åt...
SvaraRaderaHelga, heltokigt, i nya bilar är det ännu värre, massor med nya bilar kör med mörka lyktor..
SvaraRaderaJa du, det kan man sannerligen fråga sig.
SvaraRaderaNyare bilar är värst. Det är bättre på lite äldre bilar.
Men tekniken kräver kanske plats och då blir det så.
Idiotiskt om du frågar mig.
Ha en fin tisdagseftermiddag ialla fall.
Synne.
Synne, tekniken kräver inte mer plast än förr, men billtillverkarna vill vara effektiva på bandet i fabriken. De bryr sej inte, vad som händer, sedan de sålt bilen.
SvaraRaderaja det säger maken ofta ofta som alltid får byta lampor åt våra chaufförer...en del är helt idiotiskt konstruerade..en gång höll han på nästan en timme för att byta en lampa....ha det gott
SvaraRaderaJa, både konstigt och felaktigt beteende av biltillverkarna anser jag.
SvaraRaderaOfficiellt så säger biltillverkarna att deras bilar blir alltmer avancerade och därmed bör inte gemene man ge sig in under motorhuven. Givetvis så handlar det om att kunna mjölka bilisterna på än mer pengar genom att även skaffa sig monopol på service och underhåll.
Problematiken är dock uppenbar, precis som du påpekar, då vi får problem och måste fixa bilarna själva...oansvarigt och farligt av biltillverkarna att INTE göra så att bilägarna själva på ett lättare sätt kan laga/serva sina bilar.
Britten, visst är det heltokigt att det ska vara så komplicerat.
SvaraRaderaSamuel, jag håller verkligen med dej till 100%. Man blir så arg, för som du säger, det är ju farligt också.
Har haft Volvo, Audi, Ford och numera SAAB och Skoda. Alltid bytt lamporna själv :)
SvaraRaderaja precis!! Tack för att någon mer reagerar..det är ju livsfara att bli utan lampa så här i mörka tider..och inte kan man byta själv om man står ute mörkret om man ska skruva loss halva bilen.. varm kram för ditt upprop :)
SvaraRaderaCyklister, gärna klädda i svart, utan lyse gör mig vansinnig. De kan inte skylla på att lampan är svår att byta. Otroligt att inte fler olyckor sker.
SvaraRaderaCanis Lupus, hur gamla var dina bilar ;)
SvaraRaderaI äldre bilar går det relativt enkelt.
Di, i nya bilar kan man inte byta lampa själv,
även verkstäderna svär.
Ingrid E, och jag blir vansinnig på svartklädda fotgängare utan reflexer, som bara kliver ut på vägen, utan att ens titta. Inte konstigt, att det sker så mycket olyckor.
Man blir liksom galen av sådant.
SvaraRaderaJg har haft gen gammal hedelig vovlvo från 82 och den bara rullade och rullade och där kunde man byta allt själv.
Men så körde någon på den och så blev den ett minne blott.
Det var enklare förr när man hade bubbla eller volvo.
Ha det
Annika
Annika, vi har gammal Volvo, de nya är annorlunda. Visst är det heltokigt, man ska inte behöva specialverktyg, inte behöva åka till verkstaden, det ska gå fort.
SvaraRaderaBilarna har varit av årsmodell 95, 00, 02, 02 och 04
SvaraRaderaMen visst jag håller med dig. Gamla bilar är lättare
Canis Lupus, jag har bara tittat på, andra gör jobbet ;)
SvaraRadera