Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

25 juli 2012

Ska lära mig igen

Min 80-åriga mor har alltid fixat och lagat våra kläder.
Nu köpte vi en billig symaskin, hög tid att jag lär mig.

14 kommentarer:

Cicki sa...

Å vart hittade du en billig overlock? Det är jag också på jakt efter.

Hannele på Hisingen sa...

Cicki, vi köpte en enkel zick zack-maskin på Media Markt, men det saknades halv-fot för dragkedja. Nu måste vi hitta en specialaffär, det finns inte så många...

Znogge sa...

Kul att sy men min maskin har gjort sitt. Då får det bli en ny. Funderar på det lite då och då... Ganska så bra att ha...

Anonym sa...

Men kan du verkligen sy dragkedja med den? Syr inte den bara overlocksöm?

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, precis, skönt att ha maskin hemma när det är något man vill fixa snabbt.

Anonym, vad är overlocksöm??
Dragkedja sy man med vanlig raksöm,
men gärna med en ½-fot.

Ruben sa...

Den som en gång trampat en Singer, glömmer det aldrig, sägs det. Men, hur det är med dessa elektriska, vet jag inte.

Ha det gott!
/(Ruben

Hannele på Hisingen sa...

Ruben, jag har trampat även en gammal Singer, det är roligt att kunna.

Södergatan sa...

Jag skulle inte klara mej utan symaskin!Lagar kläder gör jag väl inte så ofta, men sy i en dragkedja är bra att kunna göra när det behövs.

Anonym sa...

Jo, jag menar att maskinen som är på bilden är ju en overlockmaskin, ren som syr sådana sömmar som är på insidan av trikåplagg, och jag trodde inte att den kunde sy raksöm? Jag har mer uppfattat overlockmaskiner som komplement till en vanlig symaskin.

Hanneles bokparadis sa...

Södergatan, min mor har alla år fått laga och sy dragkedjor.

Anonym, köpte inte just den maskinen på bilden, den kostade många tusenlappar och hade massa söm som inte intresserar mig alls. Har man en sån, behöver man väl inte två...?

Anonym sa...

Aha, då förstår jag, jag blev lite förvirrad :) Overlock används i princip bara för att göra de specialsömmar som är inuti trikåplagg så då har man en vanlig symaskin också! Men vad roligt att du skaffat symaskin :) Jag är ju fortfarande småbarnsförälder men älskar att sy, laga och sy om. Att sy om en gammal skjorta till en flickklänning är balsam för själen :)

Hanneles bokparadis sa...

Anonym, att sy om gammalt är både meningsfullt och roligt, specialsömmar är jag inte intresserad av, tycker inte det är snyggt... Nu är min mor 80 år, kan inte be henne om hjälp jämt :)

Klimakteriehäxan sa...

Min lilla Elna har jag t o m hyllat på bloggen ...

http://klimakteriehaxan.blogspot.se/2005/07/min-lilla-elna.html

Hannele på Hisingen sa...

Klimakteriehäxan, min mor har haft en Elna så där 40 år...