Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

30 juni 2011

Min svarta björk

Vår svarta björk växer och trivs, härdig i zon VII.

En vacker bok med trefärgade blad, Fagus sylvatica 'Tricolor'.
Den svarta flädern har precis börjat blomma.

16 kommentarer:

AnnCharlotte sa...

Svart björk har jag aldrig sett...

Hanneles bokparadis sa...

Ann Charlotte, inte jättevanlig men härdig.

Znogge sa...

Så läcker björken är! Har aldrig sett en sådan tidigare...

Hannele på Hisingen sa...

Znogge, väldigt vacker på rätt plats.

Gunilla sa...

Detta var nyheter för mig - så vackert!

Hannele på Hisingen sa...

Gunilla, spännande med svart.

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Såg svartbladig björk på stan idag, funderade på om det heter blodbjörk eftersom det heter blodhägg? Fast de jag såg hade samma bladform som på hängbjörk...

Suss o Kai sa...

Vad häftigt med en svart björk :) Kram Suss

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Mycket svart hos dig ;) men det är det hos oss också.
Trevlig sommar
Birgitta

Hanneles bokparadis sa...

Karin, det kanske finns olika..

Suss, det piggar upp, kram.

Birgitta, jag har en vit hörna också :)

Merja sa...

Så fina! Den svarta flädern köpte jag förra året...men den blev kvar i gamla trädgården. Tur det finns nya att köpa :)
Svart björk var alldeles nytt för mig. Boken var inte tokig heller.
Ha en bra dag!

Hannele på Hisingen sa...

Merja, lite fräckt med svart :)

Synnøve. sa...

Så vacker den var. Undrar om den går här uppe?

Hanneles bokparadis sa...

Synnøve, det tror jag, upp till zon 7.

Synnøve. sa...

Måste kolla om det går att ha den här och om den finns :)

Hanneles bokparadis sa...

Synnøve, tror att den klarar ditt klimat.