Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

25 februari 2007

Great Dixter

Sigrun und Monika haben auch schöne Bilder von Great Dixter.
Great Dixter is very formal garden - and wild too.
Christopher Lloyd's marvellous garden.
Topiary Lawn.
I love topiary.
Stairs designed by Sir Edwin Lutyens.
150 year old Mulberry tree.
Great Dixter Sunk Garden (nedsänkt trädgård).
The Long Border in July.

26 kommentarer:

Anonym sa...

ok in sweden maby it IS a paradise
what about elsewere

Hannele sa...

Anonymous, your paradise, your home is where you make it..

Ingrid E sa...

Oh, vad jag längtar efter sommaren när jag ser dessa underbara bilder. Snö bort!

Julie K sa...

Såååå vackra bilder både her och i innlægget nedafør. Har ni mycke snø nu ?

Karin A sa...

Så härligt det ser ut! Tycker att en blandning mellan formklippt och mer "vildvuxna" rabatter gör trädgården spännande...

Hillside Garden sa...

Nice, that we have photos of the same place, in different seasons!
I will go back!

Sigrun

Hannele sa...

Ingrid, det är skönt att titta på sommarbilder på vintern :)

Julie, tack, nu är det plusgarder, snön håller på att smälta, tre dagar har vi haft vitt.

Karin, precis, det formklippta framhäver det vilda.

Sigrun, I have never visit England in springtime.

Sylvia sa...

Virkelig flotte bilder du viser her. Skjønner godt at du er glad i flotte hager. Jeg hater å luke, så jeg synes det er best å SE på dem.

Du, den spesielle vesken din. Kan du ikke ta et nærbilde av den, og fortelle om den? Har aldri sett maken!

Filifjonkan sa...

Hej så här på söndagskvällen.Det är så vackert med dessa formklippta häckar och buskar och träd man blir så till sig. Kan inte se nog på det faktiskt..Tänk sådana konstverk man kan göra med enkla medel va!Dessa buskar som är som djur , Har sett i allt om trädgårds tidningar för många år sedan om just formklippning. De visade då hundar och andra djur sen var det på någon slottsträdgård förrförra sommaren en dam som de byggt upp av gräs och jord...jättehäftigt men minns inte var,,,

Hannele sa...

Sylvia, rensa ogräs är väldigt avkopplande :)
Jag kommer att visa lite mer bilder på min rosa handväskans äventyr.

Filijonkan, jag har sett dessa bilder på olika formklippta djur i mina topiary-böcker. Jag klipper lite själv i min egen trädgård, men här växer det inte så fort.

Hemma på landet sa...

Tack snälla!
Vilka härliga bilder. Kram Stina

Hannele sa...

Stina, visst är det underbart ställe. Kram

jill sa...

bilderna ovan står i härlig kontrast med bilderna nedan... Inte så svårt att välja. Egentligen. Och ändå stannar man här.

Mindi sa...

Så ljuvligt vackert!
Men jag måste säga att dina kort i inlägget nedan var jätte fina de också. :)

Kram kram

Filifjonkan sa...

Hannele har du en Hotmailadress lägg den i mina kommentarer på min blogg i så fall så lägger jag inte ut den utan raderar kommentaren. Vill visa dig en grej som jag inte kan lägga ut på bloggen Det handlar om trädgård...

Anonym sa...

Formklipning pratade vi om häromdagen.. jag har inget sådant.. men vi talade ,jag och mina trädgårdsvänner om att ändra på det!!
Fina bilder och ger en stark längtan till våren först ..och sedan SOMMAR!!!!/åsa
http://asas.tradgardsblogg.se/

marie sa...

Du har så vackra trädgårdsbilder och blomsterbilder att jag blir sjuk av avund. Själv har jag tre ynkliga fönsterbrädor.
Tänk om man kunde få sig en lite plätt ute!

Guldkant På Livet sa...

Såna ljuvliga bilder!! Det är ju detta som är så härligt, att man kan njuta utav sådana medan man väntar på den riktiga sommaren...
Jaha, bokrean börjar nu, jag antar du ska ut och frossa bland trädgårds och andra livslustböcker då!!?

Mari.

Hannele sa...

Jill, vi kan väl ha lite av båda världarna :)

MIndi, tack, ofta finns det mycket vackert alldeles i närheten, gäller bara se det.

Filijonkan, tackar så mycket :)

Åsa, formklippning är bra komplement. Har du sett min topiary-blogg?

Marie, min mamma har pytteliten balkong, men hon har kryddor, tomater och blommor där varje sommar.

Mari, visst är det perfekt att kunna njuta av sina bilder på vintern. En och annan reabok blir det nog :)

Lotta sa...

Suck - dessa vackra trädgårdar. Instämmer med att de formklippta buskarna och det vilda gräset är vackert, tänkte prova på formklippt Idegran i min skogsbacke, boll eller cylnderform, jag har även några buxbom som jag tänkte hitta på något med, får försöka hitta bra instruktioner för formklippning =)

Lotta sa...

Nu vet jag vad jag skall göra med min tråkiga Forsythia!!! Läste ett av dina äldre inlägg =)

Hannele sa...

Lotta, idegran är tacksam att forma, just kontrast till en äng blir häftig. Kolla i min formklippnings-blogg. Roligt att att du ska bli snäll mot din Forsythia, finns inga tråkiga växter, bara tråkiga trädgårdsmästare :)

Filifjonkan sa...

Milda makter,,,,jaha nu lär vi inte se dig på bloggen då med alla de böckerna.Men vilka bra fynd du gjort,Amaryllisarna och nordens ljus antikviteter tror tallrikarna är vinranka i flytande blått. Linnea i Monets trädgård den är ju en lite pärla. Heter Linnea som andra namn jag.Ja spännande att handla mitt i natten,,,inte så ofta man gör det. Trevlig läsning,

Hannele sa...

Filijonkan, visst myser jag bland alla fina nya vackra böcker, men helt försvinner jag nog inte :)

stadtgarten sa...

Your pictures from Great Dixter are lovely!
I hope that I can go there again soon!!!!

Hannele sa...

Monika, thank you, I like your pictures too,
it's really a nice garden.