Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

15 oktober 2006

Söndagspromenad på Björkö








En underbar solig oktobersöndag +14°, på promenad med vänner på Björkö. Högst upp på berget halkar kompisen på hal lava, foten vrider sej illa, trots bra vandringskängor. Smärtsamt. Inget svar på Sjukvårdsupplysningen, men 112 skickar ut storlarm.

Nio starka brandmän och sjuksköterskor kommer snabbt, egentligen skulle räddningshelikoptern komma, men den var upptagen. Nerfärden blir extra svettig och spännande, inget Räddningstjänst gör varje dag. Vännen kom fort till sjukhuset, extra färja kallades. Operation i den brutna foten ikväll, förhoppningsvis kan vi snart promenera tillsammans igen. Tack till Öckerö Räddningstjänst och Björkö Brandförsvar för snabb insats.

12 kommentarer:

Lena sa...

Ojoj, så det gå gå. Det är lätt hänt, fuktiga klippor är livsfarliga. Krya på sig til vännen!

Hannele på Hisingen sa...

Panter, visst är blöta klippor farliga, fast nu var de inte ens det, bara på ett ställe. Men vi tanter tänker inte stanna hemma för det.. Vilken tur att mobiler finns i alla fall, själv har jag alltid med mej på mina promenader.

Ingrid E sa...

Hälsa din kompis från mig, också avbruten. Hoppas att operation och tillfrisknandet går bra men hon får räkna med att det tar tid.
Inte illa med hela nio personer som hjälpte henne ner. Tacksam jag slapp den nerfärden!

A sa...

Vilken tur att det finns vardagshjältar! Hoppas hon kryar på sig snabbt.

Hannele på Hisingen sa...

Ingrid E, tråkigt med dej. Två vänner samma vecka, är alla mina kompisar med i "Fallna kvinnor"...?

Anna, visst gör dom otroligt jobb, dessa hjältar, Björkö Brandförsvar är helt frivilliga.

Anonym sa...

Hej,
tack för "tassavtrycket" i min blogg: http://www.kolonistugan.tradgardsblogg.se .
Stackars väninnan...håller tummarna att allt går bra.
Tar du korten med en digitalkamera eller med din mobil? verkligen bra färgåtergivning på dina bilder.

Kram
Sarah - Kolonistugan

Hannele på Hisingen sa...

Sarah, bilderna är med min digitalkamera. Väninnan bad mej att ta bilder och ambulansförare ville också ha, för detta är inte helt vanligt för dem heller - att klättra på berg på detta vis...

Moni sa...

Oj va dramatiskt!!! Och det med kameran i högsta hugg!
Hoppas kompisen mår bättre snart!

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Nej så tråkigt! Och operation dessutom, stackars henne! Men räddningsinsatsen var fantastisk! Så många som kom! Det skötte de jättebra!

Anonym sa...

Oj, det var värst vilken händelserik höstprommis det blev! =) Tack för besöket på min sida tidigare! Titta gärna in igen!

Lindas trädgårdsblogg sa...

Ja himmel vad bra med mobiltelefoner i såna här nödsituationer. Detta påminde mig om två incidenter jag varit med om (ej jag som var skadad) då mobiler inte var var mans pryl. Himla skönt att din väninna fick hjälp så snabbt och att du själv slapp bära ner henne ;-)

Hannele på Hisingen sa...

Moni, ja, mer olämplig plats är svårt att tänka (jag hade inte vågat fota, om inte kompisen bett om det).

Karin, ja, det kan tyvärr ta lång tid, innan hon är helt ok, och det är tråkigt och jobbigt med kryckor. Vi kände oss helt trygga med Räddningstjänsten, dom var jätteduktiga.

Tess, det var tur att vi inte visste innan.. Men som brandmännne sa: "Samma kan ju inte hända två gånger", så vi ska nog snart ut igen.

Linda, vi funderade faktiskt en kort stund, om vi skulle klara komma ner utan hjälp.. Jag tar alltid mobilen med mej på mina ensamma promenader (under en liten bilolycka var batteriet slut...)